Nowa Galicja

Ziemia Brzozowska

Zielone Bieszczady

Trasy Nordic Walking - Dębowiec

Nordic Walking Park „Gmina Dębowiec”

Nordic Walking Park „Gmina Dębowiec” to jeden z pięciu tego typu parków wytyczonych na obszarze działania Stowarzyszenia LGD Nowa Galicja. W skład Parku wchodzą 3 trasy: zielona – pętla o długości 3,8 km; czerwona – pętla o długości 10,3 km i czarna – pętla o długości 15,4 km. Wejście na trasy zlokalizowane jest na parkingu przy Muzeum Narciarstwa w Cieklinie. Trasy poprowadzone są chodnikami, drogami asfaltowymi i gruntowymi oraz leśnymi ścieżkami. Na trasach zamontowano tablice zawierające propozycje ćwiczeń do samodzielnego wykonania oraz punkty pomiaru tętna. Trasy posiadają punkty wspólne i pokrywają się na pewnym odcinku. Umożliwia to dowolne wydłużanie lub skracanie przejść albo zmianę kierunku marszu. Oferta skierowana jest zarówno do entuzjastów nordic walkingu,  jak i do biegaczy, rowerzystów czy narciarzy biegowych. Cztery pozostałe Nordic Walking Parki znajdują się na terenie Gmin: Jasło, Kołaczyce, Osiek Jasielski i Tarnowiec. Łącznie długość pięciu Nordic Walking Parków wynosi ponad 160 km.

Trasy Dębowiec

Trasa nr 1 Dębowiec (zielona)
(długość – 3,8 km; szacunkowy czas przejścia – 40 min)

Ciekawa, poprowadzona w formie 3,8-kilometrowej pętli trasa, wytyczona w Cieklinie. Po wykonaniu rozgrzewki, której propozycja zamieszczona jest na tablicy z opisem tras, ruszamy z parkingu przy Muzeum Narciarstwa w Cieklinie. Maszerujemy wzdłuż głównej drogi przechodzącej przez Cieklin i za znakami zielonego szlaku skręcamy w lewo. Pomiędzy zabudowaniami idziemy na zachód – prosto na górujące nad okolicę wzgórze Cieklinka (512 m n.p.m.). Początkowo asfaltową, a następnie gruntową nawierzchnią dochodzimy do cmentarza nr 14 z I wojny światowej. Spoczywają tu ofiary zaciętych walk o przełamanie rosyjskiej linii obrony na froncie galicyjskim. Trawersujemy zbocze Cieklinki i po przejściu krótkiego fragmentu przez las skręcając w lewo, rozpoczynamy zejście do widocznego w dole Cieklina. Po dojściu do asfaltowej drogi ponownie skręcamy w lewo i po pokonaniu niespełna 4-kilometrowego odcinak, spinamy pętlę zielonego szlaku przy Muzeum Narciarstwa w Cieklinie.

Trasa nr 2 Dębowiec (czerwona)
(długość – 10,3 km; szacunkowy czas przejścia –  1'40 godz.)

Wymagająca ponad 10-kilometrowa pętla, pokonanie której zajmie nam ok. 1'40 godz. Trasa przebiega przez Cieklin, Wolę Cieklińską, Folusz i Dobrynię. Po wykonaniu rozgrzewki, której propozycja zamieszczona jest na tablicy z opisem tras, ruszamy na szlak. Wychodzimy spod Muzeum Narciarstwa, skręcamy w lewo i wspinamy się 2- kilometry asfaltową nawierzchnią, aż do drogi wojewódzkiej nr 993 łączącej Nowy Żmigród z Gorlicami. Po dojściu do drogi skręcamy w lewo i zachowując szczególna ostrożność podchodzimy do skrzyżowania dróg i skręcamy w prawo do Folusza. Schodząc do Folusza możemy podziwiać panoramę na Beskid Niski z dominującym pasmem Magury Wątkowskiej na pierwszym planie. Po dojściu do Folusza, na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i pomiędzy zabudowaniami maszerujemy w kierunku północnym. Przekraczamy most na rzece Kłopotnicy, przecinamy drogę wojewódzką nr 933 i dochodzimy do wsi Dobrynia. Przechodzimy 400-metrowym odcinkiem drogi łączącej Dębowiec z Cieklinem i skręcając w lewo wchodzimy pomiędzy zabudowania Cieklina. Mijamy kościół p.w. św. Michała Archanioła, przekraczamy most na rzece Bednarce i zataczając kilometrowy łuk pomiędzy zabudowaniami Cieklina dochodzimy do parkingu przy Muzeum Narciarstwa, gdzie kończymy naszą wędrówkę.

Trasa nr 3 Dębowiec (czarna)
(długość – 15,4 km; szacunkowy czas przejścia –  3 godz.)

Najdłuższa z tras wchodzących w skład Nordic Walking Park „Gmina Dębowiec” oznakowana kolorem czarnym, 15,4-kilometrowa pętla. Ruszamy na trasę, w Centrum Cieklina skręcamy w prawo i przechodząc przez most na rzece Bednarce na łuku drogi schodząc z asfaltu skręcamy w lewo na gruntową drogę. Dochodzimy do wsi Duląbka i przechodząc asfaltem pomiędzy zabudowaniami, wychodzimy ze wsi w kierunku północnym. Gruntowymi ścieżkami, asfaltowymi drogami i leśnymi duktami maszerujemy przez wsie Kopaniny i Łazy Dębowieckie i po zatoczeniu kilkukilometrowego łuku wracamy z powrotem do wsi Duląbka. Po chwili wchodzimy pomiędzy gęstą zabudowę Cieklina, przekraczamy mostek na rzece Bednarce i po pokonaniu 15,4-kilometra trasy na parkingu przy Muzeum Narciarstwa w Cieklinie, spinamy pętlę czarnego szlaku. Trasa dedykowana osobom o dobrej kondycji fizycznej.

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa Inwestująca w Obszary Wiejskie.
Projekt pn. NORDIC WALKING PARK POŁUDNIE PODKARPACIA współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013.
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.