Nowa Galicja

Ziemia Brzozowska

Zielone Bieszczady

Trasy Nordic Walking - Tarnowiec

Nordic Walking Park „Gmina Tarnowiec”

Nordic Walking Park „Gmina Tarnowiec” to jeden z pięciu tego typu parków wytyczonych na obszarze działania Stowarzyszenia LGD Nowa Galicja. W skład Parku wchodzą 3 trasy: zielona – pętla o długości 5,6 km; czerwona – pętla o długości 10,1 km i czarna – pętla o długości 16,6 km. Wejście na trasy zlokalizowane jest na terenach zielonych w Centrum Tarnowca. Trasy poprowadzone są chodnikami, drogami asfaltowymi i gruntowymi oraz leśnymi ścieżkami. Na trasach zamontowano tablice zawierające propozycje ćwiczeń do samodzielnego wykonania oraz punkty pomiaru tętna. Trasy posiadają punkty wspólne i pokrywają się na pewnym odcinku. Umożliwia to dowolne wydłużanie lub skracanie przejść albo zmianę kierunku marszu. Oferta skierowana jest zarówno do entuzjastów nordic walkingu, jak i do biegaczy, rowerzystów czy narciarzy biegowych. Cztery pozostałe Nordic Walking Parki znajdują się na terenie Gmin: Dębowiec, Jasło, Kołaczyce i Osiek Jasielski. Łącznie długość pięciu Nordic Walking Parków wynosi ponad 160 km.

Mapa Tarnowiec

Trasa nr 1 Tarnowiec (zielona)
(długość – 5,6km ; szacunkowy czas przejścia – 1 godz.)

Ciekawa, poprowadzona w formie 5,6-kilometrowej pętli trasa, przebiegająca przez Tarnowiec, Brzezówkę i Dobrucową. Po wykonaniu rozgrzewki, której propozycja zamieszczona jest na tablicy z opisem tras, ruszamy z terenów zielonych w Centrum Tarnowca. Przekraczamy asfaltową szosę i przy stacji paliw wchodzimy na gruntowa drogę. Polną drogą schodzimy w kierunku widocznych w oddali zabudowań Brzezówki. Po pokonaniu 1,3 km trasy dochodzimy do asfaltowej drogi, gdzie skręcamy w prawo. Jeszcze chwila i wchodzimy do wsi Brzezówka. Mijamy zabudowania, przekraczamy tory kolejowe, dochodzimy do zwornika wszystkich szlaków Nordic Walking Park „Gmina Tarnowiec” i skręcamy w lewo. Pomiędzy zabudowaniami, asfaltową ścieżką maszerujemy w górę i po chwili wchodzimy do lasu. Przed nami kilometr marszu leśną ścieżką. Mijamy obelisk upamiętniający bestialsko tu pomordowanych przez faszystów w 1943 roku i wychodząc z lasu docieramy do tablicy z zestawami ćwiczeń i punktu pomiaru tętna. Pomiędzy zabudowaniami w Dobrucowej dochodzimy do asfaltu i za znakami szlaku skręcamy w lewo. Chodnikiem idziemy w kierunku południowym, przekraczamy tory kolejowe i piękną lipową aleją wracamy do Tarnowca, spinając pętle zielonego szlaku.

Trasa nr 2 Tarnowiec (czerwona)
(długość – 10,1 km; szacunkowy czas przejścia –  2 godz.)

Wymagająca trasa, ponad 10-kilometrowa pętla, pokonanie której zajmie nam ok. 2 godz. Po wykonaniu rozgrzewki, której propozycja zamieszczona jest na tablicy z opisem tras, ruszamy na szlak. Krótkim fragmentem asfaltu, pomiędzy Urzędem Gminy a cmentarzem, dochodzimy do gruntowej drogi i maszerujemy do wsi Wrocanka. Za znakami szlaku skręcamy w lewo i we wsi Potakówka łączymy się z czarnym szlakiem. Przechodzimy obok remizy OSP w Potakówce i na łuku drogi, przy przydrożnym krzyżu, maszerujemy gruntową drogą prosto do widocznego w oddali lasu. Wychodząc z lasu dochodzimy do tablicy ćwiczeń i punktu pomiaru tętna. Po wykonaniu ćwiczeń, których propozycje zawarte są na tablicy, oraz zmonitorowaniu zakresu tętna w jakim maszerujemy docieramy do asfaltowej drogi w Brzezówce. Mijamy remizę OSP w Brzezówce, przekraczamy tory i przy zworniku wszystkich tras Nordic Walking Park ‘Gmina Tarnowiec” skręcamy w prawo. Od tego miejsca wszystkie 3 szlaki pokrywają swój bieg do Tarnowca. Przechodząc przez las docieramy do wsi Dobrucowa i chodnikiem wracamy do Tarnowca, kończąc naszą wędrówkę.

Trasa nr 3 Tarnowiec (czarna)
(długość – 16,6 km; szacunkowy czas przejścia –  3 godz.)

Najdłuższa z tras wchodzących w skład Nordic Walking Park „Gmina Tarnowiec” oznakowana kolorem czarnym, 16,6-kilometrowa pętla. Wychodzimy na szlak, przechodzimy obok okazałego kościoła pw. Narodzenia NMP i asfaltową drogą maszerujemy w kierunku wsi Czeluśnica. Na skrzyżowaniu dróg, za znakami szlaku  skręcamy w lewo. Asfaltową nawierzchnią maszerujemy do wsi Umieszcz, mijamy remizę OSP i kierujemy się do wsi Wrocanka. Przechodzimy przez Centrum Wrocanki, mijamy kolejną, przeszło stuletnią remizę OSP i dochodzimy do miejsca połączenia z czerwonym szlakiem. Przechodzimy przez wieś Potakówka i na rozstajach dróg, idziemy prosto gruntową drogą do lasu. Maszerując krótkim fragmentem lasu docieramy do wsi Brzezówka. Przy zworniku wszystkich tras Nordic Walking Park „Gmina Tarnowiec” skręcamy w prawo i przez niewielki kompleks leśny dochodzimy do wsi Dobrucowa. Po dojściu do asfaltowej drogi skręcamy w lewo i chodnikiem wracamy do Tarnowca. Trasa dedykowana osobom o dobrej kondycji fizycznej.

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa Inwestująca w Obszary Wiejskie.
Projekt pn. NORDIC WALKING PARK POŁUDNIE PODKARPACIA współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013.
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.