Nowa Galicja

 

Ziemia Brzozowska

 

Zielone Bieszczady

Ścieżki rowerowe

Gminia Dydnia

Szlak Architektury Drewnianej (trasa nr 1 krośnieńsko - brzozowska 134 km), na której ciągu znajdują się drewniane kościoły w Jabłonce i Obarzymie oraz plebania w Dydni.

Szlak Ikon (dydaktyczny, niebieskie znaki) wychodzi i wraca do Sanoka, na jego trasie znajduje się cerkiew w Uluczu, kładka w Witryłowie oraz świątynie w Końskiem i Krzywem.

Trasa rowerowa doliną rzeki San. Wycieczkę można zacząć w Sanoku od zwiedzania miasta, Muzeum Historycznego, Muzeum Budownictwa Ludowego (skansen) lub w dowolnym miejscu poniższej trasy. Zależeć to będzie od ilości wolnego czasu, kondycji fizycznej czy też innych czynników. Długość trasy z Sanoka do Dynowa to 45 km. Droga wiedzie przez Trepczę, Międzybrodzie, Dębną, Mrzygłód, i Hłomczę. W miejscowości Dobra przejeżdżamy mostem przez San. Mając rzekę po lewej stronie wjeżdżamy w teren słabo zaludniony, ze wspaniałą przyrodą. Docieramy do Ulucza. Mijamy zarosłe roślinnością pozostałości po dawnej, ludnej miejscowości. Na wzgórzu Dębnik możemy zwiedzić najstarszą polską cerkiew. Spod cerkwi możemy przeprawić się kładką do Witryłowa, a stamtąd przez Temeszów i Krzemienną dotrzeć do głównej, wiodącej do Dynowa drogi. Możemy też ruszyć dalej prawym brzegiem. Na przestrzeni wielu kilometrów nie ma tu żadnych zabudować, a tylko przyroda i czasem wędkarze. We wsi Krzemienna przeprawę na drugą stronę umożliwia prom, a dalej w miejscowości Wara - do drogi głównej wiedzie wisząca kładka. Jednak jadąc niezmiennie dalej prawym brzegiem mijamy Wołodź, Siedliska (tu możliwość przeprawy promem do Nozdrzca) i Dąbrówkę Starzeńską. Tu możemy zwiedzić ruiny zamku Kmitów i Stadnickich. Wreszcie docieramy do mostu na Sanie w Dynowie, gdzie możemy odpocząć i zwiedzić miasto. Drogę powrotną do Sanoka odbywamy drugą stroną Sanu przez Nozdrzec, Warę docieramy do Krzemiennej, gdzie skręcamy w lewo i jadąc cały czas wzdłuż Sanu przez Temeszów, Witryłów, Łodzinę, Hłomczę. Stamtąd już znaną drogą wracamy do Sanoka.

Gmina Nozdrzec

Korzystając z dobrej nawierzchni gminnych dróg zapraszam wraz z dwójką turystów – Anią i Piotrkiem – do wzięcia udziału w wirtualnej rowerowej wycieczce po jednym z gminnych szlaków turystycznych. Zanim jednak udamy się w podróż prześledźmy w kilku zdaniach historię roweru, która zaczyna się w czasach antycznych. Rower, jest pojazdem drogowym napędzanym silą mięśni ludzkich za pomocą pedałów. Zwykle jest on dwukołowy jednośladowy, z kołami o jednakowej średnicy i napędem łańcuchowym na tylne koło, czym różni się od wcześniejszego welocypedu.

Pierwszą konstrukcją przypominającą rower był drewniany pojazd zbudowany przez Francuza M. de Sivraca w 1771, napędzany za pomocą odepchnięć nogami od ziemi, nazwany celeryferem (a po udoskonaleniu - welocyferem). Wiele osób przypisuje wynalazek roweru sławnemu Leonardo da Vinciemu. Jest w tym trochę prawdy, ale nie do końca. Fakt, że znaleziono szkic roweru (pochodzący z końca XV wieku) pomysłu tego wielkiego wynalazcy, jednak stało się to całkiem niedawno, a i do końca nie wiadomo jaka część szkicu jest autorstwa Leonarda.

Pierwsze udokumentowane historycznie wydarzenie pochodzi z roku 1816, kiedy to baron Karl Friedrich Christian von Drais de Sauerbrun zaprezentował dwukołowy pojazd napędzany poprzez odpychanie się nogami od podłoża. Nazywany często „maszyną do biegania", czy też Draisine. Wehikuł ten pozwalał podróżować z prędkością 10 - 15 km/h. Przełomową datą okazał się rok 1839, kiedy to Kirkpatrick Macmillan, szkocki kowal, pokazał światu rower z napędzanym tylnym kołem. Nie posiadał on jeszcze pedałów znanych z dzisiejszych rowerów.

Pierwsza namiastka roweru górskiego powstała już w 1933 roku, kiedy to Ignaz Schwinn opracował model topornego, ciężkiego roweru na grubych oponach i z płaską kierownicą. Schwinn Excelsior był używany do praktycznych celów - jako maszyna do przewożenia przedmiotów codziennego użytku. W 1980 roku zastosowano obręcze aluminiowe, zamiast stalowych, co wydatnie obniżyło wagę roweru.

Rower w Polsce pojawił się stosunkowo wcześnie. Od 1886 r. działało Warszawskie Towarzystwo Cyklistów, grupujące początkowo miłośników bicykla, a następnie rowerów. Jak już wcześniej pisaliśmy nazwa "rower" w polskim języku została zapożyczona od marki rowerów "Rover" produkowanych w Anglii w 1885 roku przez Johna Starleya. Pierwszą produkcję rowerów w Polsce rozpoczęto w 1917 roku Po II Wojnie Światowej wznowiono państwową produkcję rowerów w oparciu o dotychczasowe prywatne wytwórnie. Każdy zapewnie lubi ten pojazd, no i tanio można wybrać się na wycieczkę rowerowa...

Naszą podróż rozpoczynamy w Nozdrzcu, spotykając się przy skrzyżowaniu głównej drogi, na trasie ze stolicy gminy do Dynowa i drogi prowadzącej do Łubna. Jedziemy w stronę Urzędu Gminy oraz zespołu pałacowego, który niewątpliwie jest najbardziej atrakcyjnym miejscem, godnym odwiedzenia. Wzniesiony on został w stylu późnobarokowym, składają się na niego piękny pałac oraz kaplica i oficyna. Bardzo prawdopodobnym jest, że pałac zbudowano na podstawie projektu hrabiego Aleksandra Fredry, znanego komediopisarza.

Dalej udajemy się główną szosą, mijamy budynek OSP Nozdrzec i cieszymy oko pięknymi widokami. Przydomowe ogródki swoją urodą „zachęcają”, aby chociaż na chwile przystanąć i podziwiać letnie kwiaty oraz okazałe krzewy i drzewa. Wyjeżdżając z Nozdrzca na skrzyżowaniu dróg udajemy się w stronę wsi Wara oraz Izdebek. Wara to wieś powstała przed 2 lipca 1391. W 1436 miejscowość wymieniona jest w składzie tzn. dóbr dynowskich.

Od początku istnienia wieś przez którą właśnie jedziemy jest miejscowością typowo rolniczą, a jej położenie sprawia, że każdy rowerzysta ma możliwość uczestniczyć w „uczcie rustykalno-kulturalnych” widoków. Kilkaset metrów od wjazdu do wsi mamy możliwość zobaczyć już pierwszy zabytek. W Warze do obecnych czasów zachowała się drewniana cerkiew greckokatolicka pw. Podwyższenia Krzyża Św., zbudowana w 1889 roku. Położona jest ona na niewielkim wzniesieniu, po prawej stronie drogi jadąc w kierunku Izdebek. W roku 1981 w Warze rozpoczęto budowę nowego dwupoziomowego kościoła o powierzchni 300 m 2. To kolejny obiekt sakralny godny uwagi. Jadąc dalej mijamy Zespól Szkół w Warze. Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II mieści się w nowoczesnym budynku, który został oddany do użytku i poświęcony 13 czerwca 2001 r. Od 1 września 2003 r. szkoła funkcjonuje jako Zespół Szkół (Szkoła Podstawowa i Gimnazjum).

 Podróż staje się coraz bardziej przyjemna, mijamy przydrożne kapliczki, spotykamy uśmiechniętych mieszkańców, którzy koszą trawę czy zbierają jabłka.

Wjeżdżamy do Izdebek. Nie zwiedzimy jednak wsi, tym razem przy pierwszym przystanku autobusowym skręcamy w prawo i udajemy się w stronę lasu zwanego Izdebnikem. Jest to nie lada wyczyn, do lasu biegnie długa droga będąca wzniesieniem. Na szczęście dla nas jedziemy po nowo wyremontowanej drodze. Widoki są wspaniałe. Od czasu do czasu, aby nieco odpocząć przystajemy, oglądając urokliwe leśne widoki. Wjeżdżając do lasu możemy zatrzymać się i poszukać grzybów lub jeżyn.

Następnie na skrzyżowaniu dróg zjeżdżamy w prawo do Hłudna. Tu dopiero zaczyna się zabawa, gdyż zjeżdżamy z ogromnej góry. Mijając kolejne zakręty (tu warto zaapelować do rowerzystów, aby nie rozpędzali się zanadto) mamy możliwość oglądać krajobrazy, których pozazdrościć może nawet mieszkaniec niejednej górskiej miejscowości.

Wjeżdżając do centrum wsi odwiedzamy budowę boiska sportowego „Orlika” oraz opisywane już w „Spacerku” Zespół Szkól, kościół i budynek OSP. Jadąc dalej, na moście skręcamy w prawo i udajemy się w stronę Nozdrzca. Kolejne ogródki pięknieją w oczach, spotykamy domowe zwierzęta, kamieniste bloki skalne, łąki pełne ziół i kwiatów. Po przejechaniu około 3 kilometrów wjeżdżamy ponownie do Nozdrzca zataczając tym samym koło. Jest to jeden z wielu szlaków, które warto zaproponować rowerzystom w Gminie Nozdrzec. Jest to trasa ciekawa, bogata w piękne krajobrazy i zabytki oraz wzniesienia, które dla prawdziwego fana rowerowych wycieczek nie stanowić powinny najmniejszych problemów.

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa Inwestująca w Obszary Wiejskie.
Projekt pn. NORDIC WALKING PARK POŁUDNIE PODKARPACIA współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013.
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
JSN Nuru template designed by JoomlaShine.com